Dari PESAK ke Sebuah ARMADA SENI

Sukar rasanya luahan rasa dapat dizahirkan melalui kata-kata, segala rasa semua bercampur gaul bersama, gembira, teruja, terkesima, apa-apa sahaja-lah. Apa yang mampu diharapkan adalah agar apa yang diimpikan selama ini akan dapat membuahkan hasil yang membanggakan dan memberi impak yang berguna kepada semua dan juga masyarakat setempat seterusnya dapat memberi satu khazanah baru yang segar dan terpelihara.

Baiklah sedikit pengenalan, ARMADA SENI adalah sebuah kumpulan teater di bawah Kementerian Penerangan yang baru ditubuhkan dua tahun yang lepas oleh tiga orang rakan baik yang telah bersama berjuang memartabatkan seni dan budaya. Perjuangan seni mereka sekadar terlibat dalam pembabitan teater, penyampaian sajak dan beberapa lagi pembabitan seni yang berkaitan dan mereka mahu ARMADA SENI juga berkembang dan mampu memartabatkan cabang seni yang lain seperti tarian tradisional. Sudah semestinya penulis sangat berbesar hati dapat ikut serta bersama mereka. Segala ilmu dan pengalaman yang dimiliki tentunya mahu dikongsi bersama mereka. Penulis mengakui bahawa tidaklah mempunyai kelayakan yang selayaknya, namun dengan hanya punya setahun jagung pengalaman, segenggam semangat yang kuat mungkin mampu menghasilkan sesuatu yang tidak mustahil. Tidak jadi masalah kiranya bersama-sama memimpin menerajuinya. MENJADI ARMADA BERSAMA. Berat sama dipikul, Ringan sama dijinjing.

Keterujaan itu bermula selepas pertemuan secara tidak sengaja dengan salah seorang dari ahli mereka dan secara kebetulan adalah 'senior' semasa di sekolah dahulu. Pertemuan itu telah mengungkai dan menguis banyak cerita dan kisah. Dari segi pengalaman yang ada, visi dan misi, impian, cita-cita dan segalanya-lah. Sementara pertemuan bersama ahli yang paling dewasa juga merupakan Pengerusi ARMADA SENI secara tidak rasmi membawa penulis ke satu harapan yang sudah tentunya membuat penulis tersenyum bangga. Visi dan misi sama, impian juga serupa. Cuma kerana kedewasaan itu membuatkan beliau lebih mempunyai rangkaian kenalan yang lebih luas dan memudahkan kelancaran ARMADA SENI di masa yang mendatang. Teratak beliau akan menjadi tempat semua ANAK-ANAK ARMADA SENI berkumpul, berlatih, bermusyawarah, berimarah serta berkongsi maklumat dan sebagainya. Penulis juga sudah memberi nama kepada teratak pengerusi ARMADA SENI iaitu SERAMBI SENI. Dan beliau sangat gembira dan berbesar hati.

ARMADA SENI bakal menyiapkan diri dalam perjuangan seni terbaru mereka bagi memburu kejuaraan dalam Pertandingan Pengisahan Kenegaraan buat kali yang ke-3 selepas mendapat Naib Johan sebanyak dua kali sejak 2009 yang dianjurkan oleh Kementerian Penerangan yang bakal dilangsungkan Julai tahun hadapan. Mereka mahu membuat persediaan awal supaya lebih bersedia dan mantap. Sudah mempunyai tajuk dan masih mencari dan mengumpul maklumat, membuat penyusunan serta cuba menyuntik kelainan dalam projek terbaru ini.
Bagi penulis pula sudah ada agenda yang dirangka untuk PESAK menyertai ARMADA SENI. Juga ada agenda untuk ARMADA SENI yang bakal bermula secara serius awal tahun hadapan. Penulis juga agak kagum dengan Presiden ARMADA SENI kerana Januari yang bakal mendatang ini sudah ada pengisian yang bakal menanti.

Dan sudah tentunya dari hanya sebuah asprisiasi pujangga teater menyatu nadi bergabung seni ke gemalai sang tari.

PS : BUAT MAKLUMAN SEMUA, ARMADA SENI AKAN MENGADAKAN PERJUMPAAN DALAM MAJLIS SUAI KENAL DAN DEMOSTRASI TARIAN PADA 10HB DISEMBER 2010 DI SERAMBI SENI, BAGAN PINANG. JAMUAN RINGAN TURUT DISEDIAKAN. SEBARANG PERTANYAAN BOLEH MENGHUBUNGI WARDY 012-3561196 DAN FIDZ 017-2380652.

0 comments:

 
Copyright © Kalam Si Pujangga