Sang Tari : Cerita Tentang Tarian Tradisional



Baru-baru ini sedang leka menonton TV di rumah tiba-tiba datang konsep dan idea untuk skrip terbaru, Sang Tari. Masih dalam usaha mencari idea sepanjang perjalanan cerita. Sebahagian watak telah dicipta tetapi masih belum cukup konkrit dan kuat lagi. Walaubagaimanapun tetap terus berusaha untuk merealisasikannya. Insya Allah. Doakan ya!



Cerita Sang Tari berkisarkan sekumpulan remaja yang mewakili sebuah kumpulan tari yang bersaing sesama sendiri dan juga kumpulan lain di seluruh Malaysia untuk melayakkan diri dalam pementasan drama tari yang dianjurkan oleh sebuah jabatan di bawah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara yang bertajuk Sang Tari. Cerita ini memaparkan usaha anak muda dalam memartabatkan tarian tradisional yang terdapat di Malaysia dan usaha dalam mengejar impian menjadi penari tradisional yang berjaya dan disegani. Watak utamanya adalah seorang gadis yang bercita-cita tinggi untuk menjadi penari tradisional yang terunggul telah menyertai sebuah kumpulan tarian yang baru ditubuhkan, Gemalai Anak Seni. Seorang yang agak pendiam tapi agresif. Dia mula menari sejak di bangku sekolah lagi yang dulunya merupakan seorang yang sangat ceria dan periang berubah sejak kematian ibunya yang tersayang. Ibunya telah banyak memberi galakan dan tunjuk ajar dan tidak menyertai mana-mana kumpulan tarian sejak itu. Selama ini ibunya adalah idola dan tunjang utamanya dalam bidang seni tari tradisional. Setelah sekian lama barulah dia menerima pemergian ibunya dan menari demi meneruskan legasi ibunya dan meneruskan cita-citanya yang tertangguh. Apa yang diharapkan olehnya adalah dapat menyemarakkan lagi usaha dan impian ibunya.


Sang Tari menonjolkan gerak tari tradisional seperti Inang, Joget, Zapin, Masri dan semua tarian tradisional yang terdapat di Malaysia. Elemen drama, konflik dan pergolakan juga ditonjolkan bagi memberi rencah kepada penceritaan. Konflik lebih banyak berlaku di dalam kumpulan tarian Gemalai Anak Seni itu sendiri dan bagaimana watak utama menyelesaikan setiap konflik yang berlaku.

Secara konklusinya, dapat dikatakan banyak usaha yang perlu dilakukan bagi merealisasikan naskhah ini dapat dizahirkan ke layar perak. Bermula dari kostum yang cantik, muzik latar yang hebat, latar tempat yang menarik, tenaga kerja yang dedikasi serta gerak tari yang memukau. Disinilah usaha kita dalam membuktikan kepada dunia yang tarian Malaysia juga mampu mengegar dunia.

2 comments:

MISS WHATEVER said...

babe..i will give my full support u... chaiyok!!!!

Wardyratique said...

thanx you manok...

 
Copyright © Kalam Si Pujangga