Fantasi Siti Di Alam Fantasi di Istana Budaya

Setelah 10 tahun berlalu, Siti Di Alam Fantasi ( SDAF ) karya dan arahan Aminah Rhapor yang pernah mengarah teater seperti Tanah Bernanah, Tun Mamat kembali lagi dipentaskan untuk 3 kali sebelum ini dipentaskan bersempena Pesta Flora dan Festival Kebudayaan Komanwel Kuala Lumpur ’98. SDAF diangkat dan dipentaskan kali keduanya di Istana Budaya pada 2000. SDAF merupakan teater kanak-kanak pertama yang dipentaskan di Istana Budaya dan mencatatkan sejarah penonton paling ramai mengatasi teater dewasa. Pada 2001 pengambarannya untuk penerbitan RTM 1 berlangsung dansebanyak 39 episod SDAF mula ditayangkan di televisyen sepanjang tahun 2001 dan 2002. Kini SDAF kembali semula dengan wajah baru di Istana Budaya menampilkan persembahan yang lebih segar dan mantap, sesuai dengan teknologi dan selera penonton terkini. . Buku novel bersiri SDAF juga bakal berada dipasaran. Jadi jangan lupa untuk mendapatkannya.

Untuk persembahan yang bakal berlangsung dari 22 – 31 Disember ini, Liyana Jasmay akan mengantikan Amy Mastura, selaku watak Siti. Dengan tenaga baru, Liyana Jasmay dijangka memberikan aura tersendiri buat tarikan kepada penonton yang akan menyaksikan teater ini.

Selain Liyana, antara pelakon yang akan membuai fantasi penonton nanti adalah Vanidah Imran dan Ebby Yus.

SDAF mengisahkan tentang seorang budak perempuan yang kaya raya, cantik dan manja tetapi sombong, degil serta angkuh. Bapa Siti, Tuan Malim meraikan harijadi Siti di satu majlis yang meriah, tetapi satu bayang besar dengan secara tiba-tiba mencuri geliga keturunan Siti. Rumah Tuan Malim dan semua tetamu tenggelam ke dalam tanah tetapi Siti berjaya diselamatkan Mamat, anak tukang kebun dan Andan. Gergasi Batu membuka rahsia: kekayaan datang dari tuah geliga, jika tidak dicari geliga yang dicuri, kelak papa kedana tujuh keturunan. Gergasi Batu menelan Siti, Mamat dan Andan dan dari situlah bermula pengembaraan Siti mencari geliga milik keturunannya.Akhirnya, rumah yang tenggelam, timbul semula seperti sedia kala. Pengalaman pengembaraan mengajar Siti berhati mulia, kesetiaan pengikutnya dan pengorbanan binatang lain melunturkan kesombongannya. Akhirnya Siti menyedarinya bahawa "selalu berkasih sayang, sepanjang hayat akan dikenang, kaya bukan angkuh meraja, miskin bukan hamba selama".

Bertempat di Panggung Sari, Istana Budaya, SDAF, akan berfantasi dari 22 – 31 Disember 2010 pada 8.30 malam, setiap hari. Tiket-tiket berharga RM 30, RM 50 dan RM 150. Tiket-tiket boleh didapati di kaunter tiket ‘Box Office’ Istana Budaya atau pun secara dalam talian di http://www.ticket2u.biz/.

SDAF dibawakan oleh Istana Budaya, agensi di bawah Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan. Jadi marilah kita menonton fantasi si Siti ini.

Anda juga boleh kunjungi laman sesawang berikut jika mahu maklumat lanjut:

Istana Budaya : www.istanabudaya.gov.my/web/guest/siti

Facebook : http://www.facebook.com/#!/pages/Siti-Di-Alam-Fantasi-the-Musical/169065429785616

Sesi Rehearseal SDAF:

0 comments:

 
Copyright © Kalam Si Pujangga