Sejenak untuk Armada V

Isnin lalu telah berlangsungnya latihan ringkas, cuma sekadar beberapa penari sahaja di mana mereka yang hanya dapat mengaplikasikan ragam. Masih perlukan masa lagi untuk betul-betul cantik dari segi posture dan pecah lantai. Ada beberapa dari mereka yang sudah menghafal dengan baik tapi masih tidak seragam dan kelam-kabut semasa berlatih bersama lagu. Apa-apa pun kredit patut diberikan kepada mereka. Beberapa kali lagi bertemu Insya Allah mereka sudah mampu menari Zapin yang di ajar dengan baik. Pertemuan yang seterusnya akan berlangsung hari ini, Khamis 23hb Disember 2010. Penulis merancang untuk mengajar tarian joget pula.

Joget Si Kaduk Junjung, bakal menjadi tarian signature untuk ARMADA SENI. Dalam kepala penulis sudah ada beberapa langkah dan ragam yang bermain-main di minda. Tetapi masih tidak punya idea untuk menyatukannya menjadi satu koreografi yang menarik. Iyalah... seperti yang penulis katakan sebelum ini, penulis sendiri bukanlah guru tari bahkan juga koreografer tetapi mengajar berdasarkan pengalaman. Harap ada keajaiban yang berlaku. Insya Allah.

Kata Ina, penari cilik ARMADA SENI, ragam awal yang penulis berikan tempoh hari dalam latihan Isnin lalu, agak susah. Katanya lagi joget yang beliau belajar sebelum ini lebih mudah dan senang untuk belajar. Bagaimanalah agaknya penulis mahu memudahkan ragam dan langkah untuk mereka ini?

Perbincangan melalui telefon dengan Shidi, penari Senior ARMADA SENI sebentar tadi agar penulis cuba memberi langkah atau ragam yang lebih mudah. Penulis sekadar cuma mengangguk walaupun Shidi di hujung talian tidak dapat melihat. Keadaan ini memerlukan keazaman dan kesungguhan yang tinggi untuk melatih mereka ini. Ya Allah, Moga Engkau berikan aku kekuatan dan semangat yang tinggi untukku melatih mereka ini. Insya Allah.

0 comments:

 
Copyright © Kalam Si Pujangga