Menelusuri Teater Dimensi Buli

Teater ini adalah karya daripada Kumpulan Kaki Teater Muda Putrajaya dengan sokongan Bahagian Pembangunan Rakan Muda. Sebuah karya dan arahan Yusrika Bahar. Manakala artistik dan koreografi oleh Muzzammil Sulaiman dan Zamani Lim. Susunan muzik oleh Nurul Aqilah Ariffin dan sinografer oleh Yousef Al-Farouk. Teater ini dibintangi oleh ahli kumpulan ini sendiri yang terdiri daripada Yousef Al-Farouk, Fahmi Mokhtar, Fazlyana, Shamil Shahlan, Faisal Mazli, Muaz Johari, Rustam, Dayangku Afizah, Syamil Azmim dan ramai lagi.

Teater ini akan dipentaskan selama 2 hari iaitu pada 31hb Disember 2010 dan 01hb Januari 2011 bermula jam 8.30 malam di Dewan Podium A, Menara KBS, Presint 4, Putrajaya di mana juga berlangsungnya Lorong Seni.
Yang menariknya tentang teater Dimensi Buli ini ia mengangkat tema dari sudut 4 cerita pendek yang digabungkan menjadi 1 kisah yang berlaku disekeliling kita. Melalui kisah ini dapat dilihat kesan dan impak Buli kepada pelajar, guru dan masyarakat sekeliling. Memperlihatkan bagaimana seseorang pelajar itu ditekan dan dibuli. Kisah yang diangkat adalah melalui 4 cerita pendek berikut iaitu :

1. Pilihan
Kisah antara seorang guru wanita dan pelajar berbalah mengenai pilihan yang harus dipilih oleh pelajar. Samada mahu memberikan jawapan yang dimahukan guru atau pilihannya sendiri. Namun, adakah pelajar ini memberikan pilihan yang betul atau sekadar menguji dan membuli gurunya?

2. Kau Suka Atau Tidak
Kisah antara seorang pelajar lelaki dan perempuan yang saling jatuh hati tapi mempersoalkan kemajuan yang sebenarnya adalah perlambangan kepada pelajar lelaki itu samada dia faham perasaan dan tanggungjawab yang harus ditanggungnya sebagai seorang lelaki. Pandangan wanita masakini yang mahukan lelaki yang mencerminkan kemajuan.

3. Kantoi
Kisah 4 orang pelajar yang suka membuli disekolah. Membuli seorang pelajar yang selama ini senyap di kelas dan tidak mahu masuk campur dengan aktiviti mereka. Disebabkan keluarga yang selalu menyumbang disekolah membuatkan mereka merasakan diri mereka adalah disiplin dan peraturan disekolah itu. Semua mesti mengikut telunjuk mereka.

4. Babak Akhir :
Kisah ini memperlihatkan kesan dan impak buli kepada pelajar. Disebabkan tekanan perasaan menyebabkan sepasang kembar ini melawan kedua ibu-bapa mereka dan kesabaran mereka meletus apabila kesemuanya mati dibunuh. Pelajar yang membuli mereka dibunuh dan juga bila tiba dirumah, kedua ibu-bapa mereka pula dibunuh.

Mengapa hal ini berlaku? Mengapa harus wujud disekolah? Sama-sama kita saksikan kisah ini melalui Teater Dimensi : Buli.

Kepada anda pecinta teater dan juga yang belum pernah menyaksikan teater apa kata anda meluangkan masa menyaksikan Teater Dimensi Buli ini. Mungkin ada sesuatu yang dapat dijadikan sebagai iktibar dan terapkan dalam kehidupan seharian kita. Teater ini membawa kita menyelami perasaan antara si pembuli dan si kena buli. Bagi remaja dan pelajar adalah sangat digalakkan menonton teater ini.

MASUK ADALAH PERCUMA.
.::Terima Kasih kepada Yusrika Bahar kerana sudi berkongsi maklumat::.

0 comments:

 
Copyright © Kalam Si Pujangga