Hadiah Sastera Perdana Malaysia ke-19

Baru-baru ini telah berlansungnya penyampaian Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM) ke-19 anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka bagi mengiktiraf karya-karya terbitan 2008 dan 2009. Majlis itu telah dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yassin seterusnya menyampaikan hadiah kepada pemenang.

Sedikit pengenalan tentang Hadiah Sastera Perdana Malaysia adalah pengiktirafan dwitahunan yang diberikan ke atas karya sastera Melayu pelbagai genre yang memperlihatkan mutu penciptaan yang tinggi. Pengiktirafan ini dikenali sebagai Hadiah Sastera Perdana Malaysia. Antara matlamat hadiah ini adalah untuk menggalakkan penciptaan dan penerbitan karya sastera bermutu yang ditulis dalam bahasa Melayu, dan mengiktiraf karya yang telah mencapai tahap mutu yang membanggakan.


Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM) telah mula diwujudkan pada tahun 1971 dengan nama Hadiah Karya Sastera. Nama ini diguna pakai sehingga 1976 apabila diberi penamaan semula. Pada tahun 1981-1995, hadiah ini dikenali sebagai Hadiah Sastera Malaysia. Bermula tahun penilaian 1996/97, hadiah ini dinaikkan taraf dan diberikan nama baru sesuai dengan prestij yang ditonjolkan. Semenjak itu ianya dikenali dengan nama Hadiah Sastera Perdana Malaysia. Dewan Bahasa dan Pustaka telah diberi mandat dan amanah oleh Kerajaaan Pusat untuk menyelenggarakan hadiah sastera ini.

HSPM merupakan hasil penilaian karya sastera yang diterbitkan dalam bentuk buku dan karya eceran yang telah disiarkan dalam akhbar, majalah, jurnal dan buku, atau karya yang dipentaskan, (bagi skrip drama); dalam tempoh penilaian iaitu setiap dua tahun sekali. Ianya dibahagikan kepada tiga kategori iaitu, A,B dan C.

Kategori A terbitan berbentuk buku seperti novel, kumpulan cerpen, puisi, drama, esei/kritikan sastera, kajian sastera dan biografi/autobiografi. Hadiah yang disediakan untuk setiap kategori ini ialah RM 10,000.00. Kategori B merupakan karya eceran seperti puisi, cerpen, esei sastera dan drama. Hadiah untuk kategori ini sebanyak RM 1,000 setiap satu. Manakala hadiah untuk kategori C sebanyak RM 5,000 setiap satu bagi genre novel remaja, kumpulan cerpen, puisi dan drama remaja. Kumpulan novel, cerpen, puisi dan drama kanak-kanak juga tergolong dalam kategori ini.



KATEGORI A


(BUKU DEWASA)


KATEGORI B


(KARYA ECERAN)


KATEGORI C


(BUKU REMAJA/


KANAK-KANAK)


Karya perseorangan yang diterbitkan dalam bentuk buku pada tahun penilaian bagi genre:



· Novel


· Cerpen


· Puisi


· Drama Pentas


· Esei dan Kritikan Sastera


· Kajian Sastera


· Biografi/Autobiografi



Karya perseorangan yang disiarkan dalam surat khabar, majalah, jurnal atau buku (antologi) pada tahun penilaian bagi genre:



· Cerpen


· Puisi


· Drama Pentas


· Esei/Kritikan/Kajian Sastera



Karya perseorangan yang diterbitkan dalam bentuk buku pada tahun penilaian bagi genre:



· Novel


· Cerpen


· Puisi


· Drama Pentas


SYARAT DAN PERATURAN


1. Penyertaan terbuka kepada warganegara Malaysia.


2. Karya hendaklah diterbitkan atau disiarkan pertama kali dalam tahun penilaian (2008 dan 2009), sama ada dalam bentuk buku atau eceran.


3. Bagi genre drama pentas Kategori B, karya hendaklah disiarkan atau dipentaskan pertama kali dalam tahun penilaian. Penilaian akan dibuat berdasarkan skrip asal berserta gambar atau bahan promosi pementasan (poster, brosur atau buku cenderamata) sebagai bukti pementasan.


4. Bagi Kategori C, karya sastera remaja ialah karya sastera untuk bacaan remaja dalam lingkungan umur 13-18 tahun, manakala karya sastera kanak-kanak ialah karya sastera untuk bacaan kanak-kanak dalam lingkungan umur 9-12 tahun.


5. Bagi karya berbentuk buku dalam Kategori A dan C hendaklah mempunyai nombor rujukan ISBN atau KDN.


6. Setiap judul karya, sama ada buku atau eceran, hendaklah dihantar dalam empat naskhah karya asli atau salinan fotokopi yang jelas dan dijilid kemas.


7. Pihak penganjur tidak bertanggungjawab atas sebarang kerosakan atau kehilangan karya semasa penghantaran. Bukti penghantaran tidak boleh dijadikan bukti penerimaan penyertaan.


HSPM pada kali ini menyaksikan Kategori A dalam kategori Novel dimenangi oleh Malim Ghozali PK berjudul Daun, Kumpulan Cerpen oleh Osman Ayub berjudul Bayangan Silam. Dr Hatta Azad Khan pula memenangi Kumpulan Drama dengan judul Teater Tiga Muzikal, Kajian Sastera dimenangi oleh Jelani Harun dengan judul Undang-Undang Kesultana Melayu dalam Perbandingan. Kategori A Biografi/Autobiografi pula dimenangi Wan Mokhtar Ahmad berjudul Muzakkirah:Sebuah Autoboigrafi Suku Abad Menerajui Kerajaan Terengganu.


Bagi Kategori B menyaksikan 10 pemenang bagi kategori Cerpen iaitu Azizi Abdullah dengan judul Manto Tangkap Toman, Nimoiz TY dengan judul Batu Niah dan Harapan, Chai Loon Guan pula dengan cerpennya berjudul Di Perantauan Impian. Husna Nazri (Nostalgia Ramadan), Mohd Hashim Othman (Perempuan-Perempuan Yang Bertandang), Mawar Shafie (Sedang Malaikat Berdoa), Ghazali Lateh (Segugus Kyuho Untuk Cikgu), Mohd Ali Salim (Fort Margherita), Nisah Haron (Lemang Nan Sebatang) dan Shahnon Ahmad (Kepikunan).


Kategori B puisi pula dimenangi oleh Mohamad Shaidan berjudul Gunung Itu, Baha Zain berjudul Apabila Menulis Puisi, Roslan Jomel berjudul Patrick. Air Yang Kuminum nukilan Anwar Ridwan juga penerima kategori ini selain Siti Zaleha M. Hashim (Wau), Ramlan Abdul Wahad (Gunung Ararat), Abizai (Tidak Semua Bertemu Mutiara), Rosani Hiple (Perempuan Cahaya), Raihani Mohd Said (Negeri Itu) dan S.M Zakir (Aroma).


Dalam kategori Drama pula Wan Ahmad Ismail dengan judul drama Penunggu, Hatta Azad Khan dengan judul Along dan Kak Long serta Bukan Dejavu karya Ismail Kassan.


Kategori Esei/Kritikan Sastera pula meyaksikan 7 karya yang tersenarai sebagai pemenang iaitu Shahnon Ahmad (Nikmat dan Bala Berdaya Cipta), Mohd Yusof Hassan (Pemikiran Shahnon Ahmad:Dari Desa ke Persada Antarabangsa), Siti Hawa Salleh (Kesusasteraan Melayu Tradisional dalam Teori Sastera Moden), Noriah Salim (Di Sebalik Kebijaksanaan Tun Sri Lanang), Lokman Abdul Samad (Wahui, Genre Pantun Suluk di Sabah), Anwar Ridhwan (Arah dan Cabaran Perjuangan Penulis Muda) dan Arbak Othman (Metarasa Puisi Kemala Syurga ke Sembilan).


Dalam kategori C pula menyenaraikan Kusyi Hirdan memenangi Novel kanak-Kanak dengan judul Umairah dan Kuda Putih, Kumpulan Puisi Kanak-kanak pula dimenangi oleh Anis dengan judul Dari Jendela Terbuka:Sejambak Puisi Kanak-Kanak dan Kumpulan Puisi Remaja dimemangi oleh Nawawee Mohammad dengan judul Umpama Mutiara.


Hadiah Sastera Mastera kali adalah yang ke-6 sejak ditubuhkan pada 1996 di mana diwujudkan bagi membina dan mengembangkan kerjasama serantau dalam sastera Melayu/Indonesia. Ini adalah salah satu program Nusantara, sebagaimana yang termaktub dalam Deklarasi Mastera. Hadiah Sastera Mastera kali ini menyaksikan Brunei dengan judul Tawaduk Musim Sujud karya oleh Mohd Salleh Abdul Latif, Indonesia pula D. Zawai Imron dengan judul Kelenjar Laut dan Malaysia pula menjadi milik Shahnon Ahmad dengan judul Mahabbah.

0 comments:

 
Copyright © Kalam Si Pujangga