Sejenak untuk Armada III

Semalam sudah masuk hari yang ke-3 kami berlatih dan semalam menyaksikan kehadiran yang paling ramai. Alhamdulilah. Walaupun masing-masing tiada asas tetapi mereka menunjukkan semangat yang tinggi untuk belajar. Melihat adik-adik kecil menari, di minda penulis menjuih harap yang ARMADA SENI akan membuka peluang kepada Port Dickson di kenali semula bukan sahaja kerana destinasi percutian yang popular tetapi bakal menjadi destinasi kesenian dan kebudayaan yang terbaru. ARMADA SENI bakal dipecahkan kepada 2 kategori iaitu Senior dan Junior. Berkelopak rasa bangga di hati. Asalnya hanya menfokuskan kepada dewasa sahaja tetapi sambutan adik-adik kecil juga menggalakkan, jadi apa salah kiranya diteruskan juga.

Semalam Abang Alias tiada kerana punya urusan di di kota metropolitan. Tetapi sempat menelefon dan mengirim cerita bahawa persembahan pada awal Januari sudah rasmi kami akan terlibat. Jadi, Abang Alias memesan supaya kami mengandakan usaha. Berdebar rasa hati. Penulis bukanlah sorang guru tari jauh sekali sebagai seorang koreografer, sekadar berkongsi ilmu dan pengalaman. Bukan tidak yakin pada diri, tetapi masa sangat kesuntukan. Kebanyakan Anak-Anak Armada masih bertatih menari atau mungkin penulis perlu merencanakan strategi baru dengan memudahkan gerak tari. Kata Abang Alias kami mungkin akan terlibat dengan 3 tarian sekaligus. Bagi penulis itu perkara enteng kerana sudah biasa, cuma pada Anak-Anak Armada yang lain kerana ini adalah tugas berat buat mereka.

Ketika latihan diadakan kebanyakan ada Anak-Anak Armada yang hadir dan ada juga yang tidak dapat hadir kerana kekangan tugas. Jadi agak sukar untuk mengumpulkan mereka serentak. Setiap kali bertemu harus mengulang tari yang sama kerana ada Anak-Anak Armada yang baru ikut serta. Tidaklah bernada kecewa atau apa kerana situasi ini memerlukan penulis punya kesabaran yang melampau tingginya. Penulis tahu Anak-Anak Armada perlukan masa. Namun, apapun penulis sebagai seorang manusia hanya mampu merancang. Yang Maha Esa sahaja yang menentukan.

Ya Allah, permudahkanlah urusan hambaMu ini.

0 comments:

 
Copyright © Kalam Si Pujangga