Sejenak untuk Armada VI

Sudah beberapa hari penulis tidak menjengah laman blog ini kerana tiada apa entri pun yang menarik untuk diceritakan sepanjang minggu lalu tetapi semalam alhamdulilah ada sesuatu menarik yang mahu penulis kongsi bersama. Secara rasminya Zapin Ya Salam sudah habis dipelajari cuma beberapa dari penari senior dan cilik yang sedikit kapok atau salah langkah. Bangga rasanya penulis melihat perkembangan ini secara keseluruhannya. Ada beberapa dari mereka yang sudah menghafal dengan baik dan ada sudah cuba-cuba mencari posture yang menarik. Ya Allah, Kau permudahkan urusanku.

Semalam juga penulis sudah cuba memberi sedikit asas kepada inang dan sedikit asas kepada joget. Melalui undian, kebanyakan mereka mahu terus mempelajari joget kerana agak mudah bagi mereka. Penulis tersenyum di dalam hati. Masih lagi baru dan tidak sampai pun separuh lagu lagi. Keseluruhannya, perlu banyak lagi latihan. Mereka ada azam dan semangat jadi tidak mustahil untuk mampu menari joget dengan baik, dan mungkin juga inang kerana bagi penulis sendiri inang lebih mudah untuk dipelajari.

Abang Alias menyatakan hasrat agar mereka ini sekurang-kurangnya mampu menari 5 tarian iaitu tarian pembukaan (Overture Dia Datang), tarian selingan (Zapin, Inang, Joget) dan tarian penutup (Malaysia Truly Asia). Baiklah. Insya Allah mereka mampu mengegar ruang seni dan budaya di Port Dickson. Kata Abang Alias lagi 1 hari dalam bulan January akan di adakan showcase untuk Jabatan Kesenian dan Kebudayaan Negeri Sembilan. Masih belum pasti tarikhnya bila. Ini adalah platform untuk Armada Seni untuk berkembang. Menanti dengan penuh debar dan sabar.

Malam ini ada lagi latihan lanjutan untuk joget, dan mungkin sedikit inang, atau mungkin juga sedikit overture dia datang. Dan mengemaskan lagi zapin yang di ajar. Kemungkinan besar mereka mahu menunjuk-nunjuk kehebatan mereka di hadapan beberapa senior yang sudah beberapa minggu tidak hadir. Biar mereka berasa cemburu.

Jadikan nantikan entri yang berikutnya. Wassalam.

0 comments:

 
Copyright © Kalam Si Pujangga